بسم الله الرحمن الرحیم

  برخی تصور می کنند که اعتقاد به مهدی منتظر(ع) ویژه شیعیان است در حالی که اصل این عقیده از نظر اهل سنت، با شیعیان همسان بوده و بین این دو فرقه از حیث بشارت های پیامبر(ص) راجع به ظهور آن حضرت و ماموریت جهانی وی و درباره شخصیت برجسته و نفوس آن بزرگوار و حتی نشانه های ظهور و ویژگی های انقلاب او، تفاوتی وجود ندارد. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که اغلب دانشمندان اهل سنت می گویند:حضرت هنوز متولد نشده و غایب نیست، بلکه به زودی متولد خواهد شد و به آن چه پیامبر(ص) بشارت داده جامه عمل می پوشاند و عده کمی از آنان در مورد ولایت و غیبت او، با شیعه هم عقیده اند(1). آن چه از مجموع منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت استفاده می شود این است که مساله حضرت مهدی(ع) مورد اتفاق و اجماع مسلمین است. مولف کتاب "الامام المهدی" استاد علی محمد علی دخیل، اسامی 205 نفر از بزرگان اهل سنت را در کتاب خود آورده، به این ترتیب که تعداد سی نفر از آنان مستقلآ درباره حضرت مهدی(ع) کتاب نوشته اند و سی و یک نفر دیگر فصلی را در کتاب خود به روایات حضرت مهدی(ع) اختصاص داده اند و 144 نفرشان به تناسب های ختلف، روایات حضرت مهدی(ع) را در کتاب های خود آورده اند (2). حتی این اعتقاد در معروف ترین و معتبر ترین کتب روایی اهل سنت، یعنی "صحاح سته"(3) آمده است. این محدثان نامی اهل سنت، روایات مربوط به حضرت مهدی(ع) را از: عمر بن خطاب، عبدالله بن مسعود، عبدالله بن عباس، ثوبان، جابر بن عبدالله انصاری، جابر بن سمره، عبدالله بن عمر، عبدالله بن عمرو بن عاص، انس بن مالک، ابو سعید خدری، ام سلمه و غیر این ها نقل کرده اند(4).

 

(1) : عصر ظهور، علی کورانی، ص 391

 (2) : آخرین امید، داود الهامی، ص 223

 (3) : صحاح سته عبارتند از: صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابن داود، سنن ترمذی، سنن نسایی و سنن ابن ماجه ( کتب شش گانه اهل سنت)

 (4) : ظهور حضرت مهدی(ع) از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان، هاشمی شهیدی، ص 71

 

منبع: کتاب فرهنگ الفبایی مهدویت یا موعودنامه نوشته مجتبی تونه ای

[ جمعه ٢۸ امرداد ۱۳٩٠ ] [ ٢:۱۳ ‎ب.ظ ] [ فدایی رهبر ] [ نظرات () ]
  • آنک بات | پارس خودرو